WLTP
Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedure
Kergsõidukite ülemaailmne ühtlustatud katsemenetlus ehk WLTP
Euroopa Liidu tüübikinnituse andmisel sõidukitele kasutatakse WLTP-standardit (Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedure) . Selle protseduuriga on reguleeritud uute sõiduautode ja kuni 3,5t kaaluvate tarbesõidukite, kütusekulu, CO2 heitgaaside ja saasteainete mõõtmisele kehtivad eeskirjad standardiseeritud (labori)tingimustes.
WLTP-protokoll asendab eelmise, 1992. aastal jõustunud homologeerimise meetodi (NEDC). Alates 2017. aasta septembrist on kõik esmakordselt turustatavad mudelid heaks kiidetud vastavalt WLTP-protseduuridele. Alates 2018. aasta septembrist kehtib WLTP vastavuse nõue kõikidele müüdavatele sõidukitele. Seda uut laborikatsete protokolli täiendatakse saasteainete mõõtmisega tegeliku kasutamise käigus: Real Driving Emissions (RDE) tegelik saasteainete kogus sõitmisel.
Uus WLTP-protokoll võimaldab tarbijatele täpsema ülevaate oma sõiduki kütusekulust ja CO2 heitgaaside kogusest.
MIS ON WLTP-ga MUUTUNUD?
Muudatused standardiseeritud katsemenetlustes
-
Heitmekoguste mõõtmine eesmärgiga näha ette sõiduautode juures vajalikud seadistused -
Tsüklite kestel läbitavate distantside pikendamine -
Suurematel kiirustel teostatavad katsed -
Vähemühtlane ja tegelikkusele täpsemalt vastav sõidustiil -
Tsüklite kestuse pikendamine
PEAMISED ERINEVUSED NENDE KAHE KATSEPROTSEDUURI VAHEL
NEDC VS WLTP
NEDC | WLTP | |
Katsetsükkel | Ainukordne katsetsükkel | Täpsemalt tegelikele sõidutingimustele vastav dünaamiline tsükkel |
Tsükli kestus | 20 minutit | 30 minutit |
Tsükli distants | 11 kilomeetrit | 23,25 kilomeetrit |
Sõidufaasid | 2 faasi, 66 % sõitmist linnatsüklis ja 34 % sõitmist maanteel | 4 dünaamilisemat faasi, 52 % sõitmist linnatsüklis ja 48 % sõitmist maanteel |
Keskmine kiirus | 34 km/h | 46,5 km/h |
Maksimaalne kiirus | 120 km/h | 131 km/h |
Konkreetse lisavarustuse mõju | NEDC korral ei ole arvestatud mõju CO heitmekogustele2 ega energiatõhususele | Arvestatud on täiendavate karakteristikutega (võivad olenevalt mudelist erineda) |
Käiguvahetused | Muutumatu käiguvahetusrežiim | Iga sõiduki osas täpselt väljaarvatud töörežiimid |
Katsetemperatuurid | Mõõtmised teostatuna vahemikus 20 kuni 30 °C | Katsete teostamise temperatuur 23 °C, CO2 korrektuur temperatuuril 14 °C |
HEITMEKOGUSED TEGELIKUS SÕIDUOLUKORRAS
REAL DRIVING EMISSIONS – RDE
Alates 2018. aasta septembrist tuleb kõikidel autotootjatel mõõta enda poolt toodetavate, EL ja Šveitsi, Türgi, Norra, Liechtensteini, Iisraeli ja Iirimaa turgudel turustatavate mudelite heitmekoguseid lisaks WLTP protokollile ka tegelikes sõidutingimustes (RDE).
RDE katsetuste käigus mõõdetakse täpsema teabe saamiseks saasteainete nagu lämmastikoksiidide (NOx) ja peenosakeste heitmekogused osalemisel igapäevases liikluses.